Utsjoen kunta ja Saamelaiskäräjät neuvottelevat opetusministeri Adlercreutzin kanssa saamen kielten etäyhteyksiä hyödyntävän opetuksen vakinaistamisesta

Utsjoen kunta ja Saamelaiskäräjät ehdottavat opetusministeri Adlercreutzille vakinaisen rahoituksen myöntämistä etäyhteyksiä hyödyntävälle opetukselle ja opetuksen irrottamista täydentävää opetusta koskevista säädöksistä. Jatkossa opetusta tarjottaisiin äidinkielen ja kirjallisuuden sekä pitkän ja lyhyen vieraan kielen oppimäärissä, kuten saamelaisten kotiseutualueella.

Saamen kielten etäyhteyksiä hyödyntävän opetuksen pilottihankkeen työntekijät kokoontuivat elokuussa suunnittelemaan tulevaa lukuvuotta Sajokseen. Kuva: Saamen kielten etäyhteyksiä hyödyntävän opetuksen pilottihanke

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamalle syksyllä 2018 käynnistyneelle hankkeelle on myönnetty rahoitus kevätlukukauteen 2026 asti. Keskiviikkona 27.11. käytävissä neuvotteluissa onkin tarkoituksena keskustella opetusministeri Adlercreutzin kanssa siitä, miltä etäyhteyksiä hyödyntävän saamen opetuksen tulevaisuus näyttää.

Hankkeen seitsemäntenä lukuvuotena etäyhteyksiä hyödyntävässä opetuksessa opiskelee yli 210 esi- ja perusopetuksen oppilasta ja lukio-opiskelijaa. Hankkeen aikana oppilasmäärä on nelinkertaistanut.

– Oppilas- ja opiskelijamäärän kasvaminen kertoo siitä, että etäyhteyksiä hyödyntävälle opetukselle on valtava tarve saamelaisten kotiseutualueen ulkopuolella. Asuuhan siellä jo yli 70 % Suomen saamelaislapsista ja -nuorista. Arvioimme, että oppilasmäärämme tulee lähivuosina nousemaan 300 oppilaaseen, kertoo hankepäällikkö Hanna Helander.

Saamelaisten kotiseutualueen ulkopuolella saamen opetuksessa haasteita aiheuttaa se, että opetus noudattaa perusopetusta ja lukiokoulutusta täydentävää opetussuunnitelmaa.

– Täydentävän saamen opetuksen opetussuunnitelma mukailee äidinkielen opetussuunnitelmaa. Suurin osa saamelaisten kotiseutualueen ulkopuolella asuvista lapsista ja nuorista ei puhu saamea äidinkielenään. Siksi tarvitsemme opetussuunnitelman, jonka lähtökohtana on, että oppilas ei vielä osaa saamea, kertoo hankkeessa pohjoissaamea opettava Máren-Elle Länsman.

– Saamelaisalueen ulkopuolella asuvien saamelaislasten ja -nuorten saaminen saamen kielten opetuksen piiriin on tärkeää kaikkien Suomessa puhuttujen saamen kielten elvytyksen ja tulevaisuuden kannalta. Täydentävän opetuksen kuuluminen perusopetuslain tai lukiolain piiriin on epäselvää, ja sitä koskevat määräykset ylläpitävät epävarmuutta opetuksen jatkuvuudesta, kommentoi koulutussihteeri Bigga-Helena Magga.

Lisätietoja:

Hanna Helander, hankepäällikkö, +358407012094, hanna.helander@edu.utsjoki.fi, Utsjoen kunta

Anne Olli, hankekoordinaattori, +358406875989, anne.olli@samediggi.fi, Saamelaiskäräjät

Linkit:

https://www.saamenetaopetus.com/


Jaa sivu eteenpäin

Muita uutisia